Carrière verloop van 1985 tot 1990 van Uppie Bos. Nadat alleen Tjalle Reitsma
zich met de Nederlandse top kon meten, kreeg de Bolswarder loodgieter
gezelschap van twee nieuwe talenten, Hielke de Graaf die in 1984 ineens
doorbrak en Uppie Bos uit Langezwaag, die een Komeetachtige carrière
in 1985 besloot met een derde plaats in het Nederlands Kampioenschap.
Hiermee kwam er een nieuwe favoriet in de Op 18-jarige leeftijd
debuteerde Uppie op een "special" baanmachine zonder remmen,
die op methanol wordt gestookt in plaats van benzine. Kort daarop promoveerde
hij naar de senioren B vanwege behaalde resultaten (enkel eerste klasseringen)
waarin aan het eind van het seizoen De H-3 die hij op twintig jarige leeftijd verdiende betekende een internationaal startbewijs. Zijn debuut op Europees niveau was in Joure waar hij zich in mei 1986 via een ijzersterke vierde plaats verzekerde van een plaats in de finale om het Europees Kampioensschap die in augustus dat jaar werd verreden in Eenrum. Op zijn eerste E.K.-finale eindigde hij op een uitstekende negende plaats,een ongekende prestatie, daarnaast eindigde hij in de stand om het Nederlands Kampioenschap op een prima derde plaats. 1987 Nederlands Kampioenschap derde plaats en het Europees Kampioenschap (verreden in Nandlstad) een zesde plaats. 1988 werd voor Uppie
Bos een jaar waarin hij (na de eerste drie wedstrijden uitstekend gepresteerd
te hebben) In verband met deze blessure moest hij dat jaar genoegen nemen met een zesde plaats in het Nederlands Kampioenschap en tevens zesde plaats in het Europees Kampioenschap. In 1989 is een succesvol
jaar. Door de steeds groter wordende belangstelling en uitgebreide reportages van Veronica sport en het Veronica auto en motorsportprogramma "De Heilige Koe" komt het publiek in steeds grotere getale naar grasbaanwedstrijden. In augustus 1989 werd
Uppie Bos bijna "een bekende Nederlander" na een uitgebreid
TV verslag van de halve E.K. finales in Uithuizen en een exclusief interview
van Bob de Jong met het talent uit Langezwaag. Veronica ontdekte dat men
voor spectaculaire en spannende motorsport opnamen niet beslist naar Amerika
hoefde en ook de pers ging steeds meer aandacht besteden aan de, in het
noorden al jarenlange, populaire grasbaansport. |
|